gastroholik.cz - je-li gastronomie tvou závislostí

EcoKrabičky.cz 

Sriracha už není! Ale kde se vlastně vzala?

Sriracha už není! Ale kde se vlastně vzala?

Zákazníci ve Spojených státech aktuálně marně hledají v restauracích a obchodech svoji oblíbenou pálivou omáčku Sriracha [sriráča], přesněji řečeno tu její variantu, kterou vyrábí americká společnost Huy Fong Foods a pro jejíž obal je typické logo s kohoutem a zelený uzávěr. Jsou za ni přitom ochotni zaplatit i extrémně vysoké částky!

 

Omáčka Sriracha z chili a česneku, původem z Thajska, je dnes známá po celém světě. Na počátku jejího věhlasu ale stál právě výrobek kalifornské firmy Huy Fong Foods, založené v roce 1980 vietnamským imigrantem Davidem Tranem. Název firmy je odvozen od jména lodi, na které Tran za dramatických okolností emigroval, zatímco samotná omáčka má jméno po thajské obci Si Racha. No a kohout je vietnamským astrologickým znamením roku 1945, kdy se Tran narodil.

 

Sriracha už není

 

Srirachu vyráběl David Tran nejprve v malém a bez reklamy; dodával ji jen do spřízněných asijských restaurací v losangelské Čínské čtvrti, kde žil a pracoval. Brzy se ale Sriracha stala natolik populární, že ji začaly prodávat obchody s asijskými potravinami po celých Spojených státech. V roce 2010 byla magazínem Bon Apetit vyhlášena Ingrediencí roku, o dva roky později už se jí prodalo 20 milionů lahví. Pořád bez reklamy!

 

Bohužel, patentové úřady v USA a dalších zemích odmítly úspěšnému obchodníkovi registrovat název Sriracha jako obchodní značku. Údajně proto, že vlastní jméno (tedy jméno thajské obce Si Racha) zaregistrovat nelze. Konkurence toho ihned využila a vlastní Srirachu začaly vyrábět Heinz, Starbucks, Pizza Hut, Subway a další společnosti.

 

Huy Fong Foods, kalifornské sídlo společnosti, foto AliveFreeHappy Attribution-ShareAlike 4.0 International

Huy Fong Foods, kalifornské sídlo společnosti, foto AliveFreeHappy CC BY-SA 4.0

 

Mnoho Američanů pořád dává přednost "originálu" - Srirache s kohoutem. Ta teď ale není k dostání. Vlivem vysokých teplot a sucha se totiž v Mexiku a na jihozápadu USA nepodařilo vypěstovat dostatečné množství kvalitních jalapeño papriček, které vedle česnekového prášku a bílého octa tvoří základ oblíbené omáčky. Huy Fong Foods, které se pyšní tím, že do svého produktu používají jen ty nejlepší jalapeños a nepřidávají žádná barviva* (barva Srirachy se proto v průběhu sezóny může i lišit), musely v podstatě zastavit výrobu.

*Oproti tomu ale omáčka z výrobní linky Hung Fong Foods obsahuje stabilizátor E222 (hydrogensiřičitan sodný), takže v některých zemích EU není její prodej povolen.

 

Huy Fong Foods Sriracha Sauce, foto Paul Narvaez CC BY 2.0

 Huy Fong Foods Sriracha Sauce, foto Paul Narvaez CC BY 2.0

 

Cena jedné půllitrové (17 oz) láhve běžně činí cca. 10 amerických dolarů (220 korun, 9 eur). Teď ji ale fanoušci kupují na e-Bay nebo Amazonu za osmi- až desetinásobek. Takže jestli doma najdete pár balení Srirachy se zeleným uzávěrem a logem s kohoutem, můžete si slušně vydělat!

Redakce GastroJobs.cz

Zdroj: Fox Business, US Today, AP News, Wikipedia

Fotografie: ilustrační pod licencí CC0, není-li uvedeno jinak

Používáním webu společnosti Solution Factory, s.r.o. souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti se používají soubory cookie.